10 instrumente pentru a ajuta copilul sa-si gestioneze teama

393
10 instrumente pentru a ajuta copilul sa-si gestioneze teama
sursa foto: Pixabay

Noi toti visam la zile fara griji pentru copiii nostri, dar adevarul este ca lumea noastra este imprevizibila. Se intampla lucruri infricosatoare. Nu ne putem proteja copiii de evenimente incerte. Frica este reala pentru copii. Ce ii poate ajuta, este sa le oferim „instrumente” care sa-i faca sa se simta puternici, astfel incat sa-si poata gestiona teama si ingrijorarile.

Studiile arata ca ingrijorarile copiilor pot fi reduse daca invata obiceiuri care ii ajuta sa reduca anxietatea – cum ar fi impartasirea ingrijorarilor, normalizarea asteptarilor, practicarea relaxarii. Depinde de noi sa-i invatam pe copiii nostri aceste strategii, astfel incat sa le poata folosi pentru a-i ajuta sa faca fata oricarui eveniment ingrijorator intalnit. Si mai mult, daca ne ajutam copiii sa practice aceste strategii suficient de mult, astfel incat acestea sa devina obiceiuri, copiii nostri vor putea sa le foloseasca tot restul vietii.

Ceea ce urmeaza, sunt modalitati de parenting pe care le puteti aplica, cum ar fi modelarea curajului, monitorizarea mijloacelor de informare in masa si invatarea pas cu pas a aclimatizarii – care vor spori rezistenta copiilor, ii vor ajuta sa faca fata temerilor cotidiene in moduri mai sanatoase si vor impiedica anxietatea sa le schimbe viata. Fiecare copil este diferit, la fel ca fiecare experienta producatoare de anxietate. Depinde de noi ca parinti, consilieri si educatori sa-i ajutam pe copiii nostri sa gaseasca tehnica care functioneaza cel mai bine pentru ei.

Iata 10 instrumente pentru a ajuta copilul sa-si gestioneze teama, pe care Dr. Michele Borba, expert in parenting, ni le recomanda:

# 1: Invatati-l pe copil sa monitorizeze consumul de media infricosator

Imaginile din filme, jocuri video, videoclipuri muzicale, site-uri de Internet si chiar povestiri din stirile de televiziune pot declansa temeri sau le pot face si mai rau. Deci, monitorizati expunerea mediatica a copilului dvs. si, fiti atenti mai ales la ceea ce priveste copilul dumneavoastra inainte de culcare.

Mai mult, invatati-l sa utilizeze telecomanda pentru a dezactiva ceea ce stie ca il afecteaza. „Asta este infricosator. Nu trebuie sa ma uit la ea” este o replica minunata pe care copiii o pot invata.

De asemenea, ajutati-l pe copilul dvs. sa invete ce sa vizioneze, ceea ce este mai relaxant si mai putin inspaimantator: comediile! Achizitionati cateva DVD-uri care sunt „producatoare de chicoteli”, gata de vizionat cand anxietatile copiilor cresc. Acest lucru ii va ajuta pe copii sa invete cum sa-si gestioneze propriile alegeri de a consuma media.

# 2: Impartasiti grijile ca o familie

Incurajati-l pe copilul dvs. sa vorbeasca despre temerile sale. A vorbi despre o ingrijorare, o face mai usor de gestionat. Obiectivul dvs. este sa-si „dezamorseze” grijile mai devreme, inainte ca acestea sa capete proportii si sa il paralizeze de frica. Asa ca, asigurati-va ca stie ca poate sa vina la dvs.oricand si ca il veti asculta. Astfel, nu numai ca va puteti linisti copilul, ci puteti sa si clarificati orice idei gresite pe care si le-ar putea face si sa-i raspundeti la intrebari.

Atentie: studiile arata ca mamele vorbesc despre sentimente mai mult cu fiicele decat cu fii!

De asemenea, sa vorbiti despre sentimentele dvs. ca o familie – va deveni un lucru natural si copiii vor sti ca este „ok” sa se deschida, pentru ca discutati de obicei impreuna despre ingrijorarile dumneavoastra.

# 3: Asigurati sprijin cu calm

Ajutati copilul sa se simta in siguranta. Si nu subestimati puterea cuvintelor dvs. Cand copilul se confrunta cu o teama si va auzi cuvintele de mangaiere, „O sa fie bine”, se va simti mai in siguranta si in alte momente de incercare. Cuvintele dvs. de sprijin vor deveni un model pe care copilul il poate folosi. Copiii nostri copiaza modul in care ne confruntam cu temerile noastre. Deci, fiti exemplul modului in care va ocupati de griji, pe care doriti sa il copieze si copilul dvs. De asemenea, pastrati-va calmul. Temerile sunt preluate de copii sau sunt transmise. Tineti-va grijile sau pesimismul sub control, in special in timpul unei tragedii sau dupa o trauma.

# 4: Ajutati copilul sa stie la ce sa se astepte

Exista unele temeri de care nu ne putem proteja copiii. Si educarea copilului dvs. despre eveniment poate clarifica perceptiile gresite si poate spori securitatea. De exemplu, daca copilul se ingrijoreaza de siguranta scolara, impartasiti-i planul de siguranta al scolii. Lasati-l sa stie ca directorul si profesorii sunt instruiti in situatii de urgenta. Aratati-i incuietorile de pe usile scolii. Descrieti modul in care intreaga comunitate-primar, politie, pompieri, medici – stiu ce sa faca in caz de urgenta. Fiti calm cand ii livrati aceste informatii.

Dar ce se intampla in cazul unui eveniment care ar putea produce anxietate? Iata cum ati putea usura anxietatea copilului dumneavoastra cu privire la o sedere viitoare in spital, ajutandu-l sa stie la ce sa se astepte: s-ar putea aranja un tur al spitalului, cititi o carte ca „Franklin merge la spital”, pentru a-l ajuta sa vorbeasca despre grijile lui, cumparati-i un set de ustensile medicale cu care sa se joace. Stiind la ce sa se astepte sau realizand ca exista un plan de siguranta pe care sa il invete si sa il exerseze, ii pot reduce copilului astfel de temeri.

Citeste si:

♥  10 sfaturi pentru a-i ajuta pe copii sa dezvolte obiceiuri sanatoase

♥  5 lucruri pe care nu ar trebui sa le spui niciodata copiilor tai

# 5: Cititi carti care reduc frica

Spunandu-i povestiri, punand in scena situatii sau citindu-i carti despre o anumita situatie infricosatoare, ii poate ajuta pe copii sa depaseasca temerile. Strategia se numeste „biblioterapie” sau vindecare cu carti. Este util deoarece copiii se identifica adesea cu personajul care impartaseste aceeasi anxietate: „Oh bun! Cineva simte in acelasi mod!”. Copiii au mai multe sanse sa se deschida la dvs. in legatura cu grijile lor. Si punerea fricii in cuvinte poate ajuta la reducerea preocuparii copilului.

# 6: Invatati-l sa spuna declaratii care reduc teama

Invatati copilul sa se confrunte cu teama, ajutandu-l sa invete sa spuna o fraza pozitiva. Cel mai bine este sa-l ajuti pe copil sa aleaga o singura expresie, pe care sa o spuna de mai multe ori pe zi, pana cand si-o insuseste si o poate spune cand se simte nelinistit. Iata cateva exemple de astfel de declaratii care reduc teama: „Pot sa fac asta!”, „Pot sa ma descurc cu asta!”, „O sa fiu bine!”, „Nu e mare lucru!”.

# 7: Indrumati-l sa practice strategii de relaxare

Daca teama face sa fie tensionat copilul dvs., ar putea ajuta invatarea de strategii de relaxare. Exersati impreuna un singur tip de strategie de relaxare, pana cand devine aproape automat. Este posibil sa aveti nevoie sa puneti o imagine de reminder pe frigider sau langa patul copilului dumneavoastra. Copilul invata astfel sa foloseasca acea strategie in momentul in care apare teama, inainte ca ea sa il acapareze.

  • Spuneti-i in clipa in care incepe sa se simta tensionat, sa-si imagineze ca pluteste linistit pe un nor sau ca se afla pe o plaja linistita.
  • Invatati-l ca respirand adanc, ii va reduce si anxietatea.
  • Invatati-va copilul sa pretinda ca plamanii lui sunt niste baloane pline pana la refuz si sa lase aerul sa iasa din ei, pe masura ce temerile sale pleaca.
  • Ajutati-l sa asculte o muzica relaxanta, care functioneaza pentru el.

Citeste si:

♥  8 lucruri pe care isi cheltuie banii nechibzuit noii parinti

♥  Time management: 6 trucuri pentru parinti

# 8: Cereti imbratisari!

Cand copiii nostri sunt tulburati, unul dintre instinctele noastre naturale de parinti se declanseaza si vrem sa ii imbratisam pentru a incerca sa le aducem mangaiere. Cercetarile constata ca instinctele noastre au dreptate! Imbratisarile contribuie, de fapt, la reducerea ingrijorarilor copiilor nostri si la calmarea acestora. Studiile de la Universitatea din Miami au constatat ca masajul, palmele linistitoare pe spate si imbratisarile sunt extrem de linistitoare si benefice emotional pentru copiii care sufera de traume. Invatati-va copilul sa spuna: „Am nevoie de o imbratisare!”

# 9: Folositi imaginatia lor!

Profitati de imaginatia vie a copilului dvs. In loc sa se teama de omul rau sau de monstru, sa-l ajutati sa-si imagineze un cavaler in armura stralucitoare, un inger sau un super erou care vine sa il salveze si sa-i alunge pe baietii rai.

Tehnica – imagineaza-ti visul pe care doresti sa-l ai – este des folosita pentru a-i ajuta pe soldatii care sufera de sindromul post tramatic. Este o mare pricepere sa inveti si un copil.

De exemplu, daca copilul tau se teme de un monstru din dulap, ii poti da o sticluta cu pulverizator, plina cu apa, si ii spui ca este o potiune magica care te scapa de monstri. Copilul poate pulveriza apa in dulap si sa alunge monstrul. Imaginatia copiilor poate ajuta la reducerea temerilor!

# 10: Puneti copilul in scaunul soferului

Cercetarile arata ca sentimentul ca ai un anumit control asupra unei situatii ajuta la reducerea ingrijorarii. Deci, dati-i copilului putere, ajutandu-l sa-si dezvolte propriul plan de reducere a fricii. Incepeti prin a identifica o teama. Problema: „Umbrele ciudate de pe perete ma fac sa ma tem sa dorm in intuneric”. „Ce te-ar putea ajuta sa te simti mai in siguranta?”. Apoi, ganditi-va impreuna la optiuni rezonabile, pana cand copilul dvs. poate gasi cel putin un lucru care sa-l ajute sa se simta mai in control si apoi sa-l realizeze.

Adevarul este ca lumea noastra este imprevizibila si incerta. Oricat ne-am dori, nu ne putem proteja copiii de ceea ce le ofera viata. Dar putem ajuta copiii nostri sa invete modalitati de a-si gestiona temerile si de a-si reduce nelinistea. Putem sa-i invatam pe copiii nostri sa invete strategii, astfel incat sa le poata folosi pentru a-i ajuta sa faca fata oricarui eveniment deranjant pe care il intampina, precum si pentru a-si imbunatati rezistenta pentru viata.

 

Citeste si:

♥  Cum sa faci sa nu-ti mai iesi din fire cu copiii tai

♥  7 modalitati distractive de a-i invata pe copii despre alegerile sanatoase ale alimentelor 

Lasă un comentariu